Facebooks vækst i nye brugere er aftaget
Det er muligt, at Facebook allerede har nået toppen af sin popularitet, og med fremkomsten af andre sociale medieplatforme – såsom Tiktok – er det sandsynligt, at antallet af nye brugere fortsat vil falde.
Virksomheden har forsøgt at øge brugernes engagement og loyalitet ved at udvikle nye funktioner som Stories, videochat og flygtige messaging-apps. Men disse bestræbelser har ikke været nok til at opveje faldet i Facebooks kernebrugerbase. Derfor har Mark Zuckerberg som CEO for Facebook (Meta) besluttet, at virksomheden skal investere massivt i “Metaverse”.

Hvad er Metaverse?
Metaverset er en virtual reality-platform, der integreres med eksisterende sociale medienetværk. Den giver brugerne mulighed for at skabe og interagere med 3D-avatarer, som kan tilpasses til at ligne virkelige personer eller helt originale figurer. Metaverse vil give brugerne mulighed for at udforske nye verdener sammen, deltage i fælles oplevelser som f.eks. koncerter eller sportsbegivenheder og endda spille spil sammen.
Der er ikke mange mennesker i metaverset
Interne Meta-dokumenter, som Wall Street Journal har fået fat i, har vist, at de fleste brugere af Horizon Worlds ikke vender tilbage til firmaets metaverse efter blot en måneds brug.
Ifølge disse dokumenter havde Meta et mål om at få 500.000 aktive metaverse-brugere inden udgangen af dette år. Målet viste sig dog at være lidt for ambitiøst, da virksomheden for nylig sænkede sit måltal for aktive brugere til blot 280.000.
Nu meldes det, at aktive Horizon Worlds-brugere endnu ikke har nået 200.000.
Konklusion
Den drastiske ændring af Facebooks forretningsmodel er en risikabel operation. Oprettelsen af Metaverse kræver milliarder af dollars, men kan måske være en redning for Facebooks faldende popularitet.
